Tato část dává autorovi opory prostor k přivítání studujících, seznámení s předmětem studia nebo jeho částí, navázání prvního kontaktu, motivování cílové skupiny ke studiu apod. Jde o úvodního "Průvodce studiem" (viz níže).
Dále zde patří sylabus předmětu (např. anotace předmětu z akreditačních materiálů nebo ze STAGu).
Doporučený obsah opory
Vážení autoři opor, dovolujeme si Vám nabídnout několik informací pro metodickou oblast tvorby distančních studijních opor (DSO). Základním metodickým doporučením tvorby DSO pro kombinovanou formu studia je vytvoření vhodné struktury obsahující kromě vzdělávacího obsahu i rady a instrukce k úspěšnému zvládnutí předmětu. Opora by měla být zejména průvodcem studenta po předmětu.
Některé LMS (Learning Management System) mají k dispozici nástroje zajišťující pomoc při tvorbě struktury DSO, v jiných nemá tvorba struktury přesnější pravidla. Pro snadnější představu je níže zobrazeno možné využití základních strukturálních prvků vzdělávacího obsahu v běžných LMS na UP.
Pro případnou pomoc a konzultace při tvorbě opor nás prosím kontaktujte.
Unifor je nejdéle používaný LMS na UP. Autor nejprve vytvoří nový dokument Microsoft Word pomocí speciální šablony a tu naplní příslušným vzdělávacím obsahem (šablona ke stažení zde). Poté dokument předá správci LMS Unifor, který obsah importuje na internetové stránky. Tam je možné obsah dále editovat.
Pro snazší tvorbu opor byla na UP vytvořena nadstavba nad standardním prostředím Microsoft Word, software MiniAware, který autora vede při tvorbě struktury a vkládání obsahu (příručka zde, případně více zde).
Poznámka: Při tvorbě opor pomocí nástroje MiniAware je z metodických důvodů použita modifikovaná sada ikon - viz zde.
Oporu v LMS Unifor tvoří kapitoly s příslušným vzdělávacím obsahem, takže pro úvodní informace doporučujeme vytvořit zvláštní kapitolu, tzn. obsah opory by mohl vypadat takto:
S ohledem na úspěšný proces certifikace opory dále doporučujeme přiměřeně použít níže uvedené prvky v ostatních kapitolách.
LMS Edis byl vyvinut na UP jako on-line nástroj zejména pro tvorbu distančních studijních opor (návody na práci v LMS zde). Každá opora (či její část ve stromové struktuře), která je nově vytvořena, již obsahuje šablonu s popisnými a shrnujícími prvky. Dále je možné s ohledem na možnosti předmětu/oboru přiměřeně přidávat hlavní obsahové prvky (viz níže).
Zde autor zformuluje cíle pro studující, případně zváží užití cílů z hlediska kognitivního, afektivního a psychomotorického podle příslušných taxonomií.
Autor zde představí požadavky nezbytné k absolvování předmětu nebo jeho části (např. seminární práce, splnění testu apod.).
Autor uvede důležité pojmy, které slouží studujícím jako orientační body ve studované oblasti.
Poznámka: Bude-li tato část vyplněna a současně zpřístupněna studujícím, budou stejné pojmy zobrazeny v části „Pojmy k zapamatování“ (viz níže).
Autor informuje studující, kolik času by měli věnovat studiu tohoto předmětu.
Poznámka: S ohledem na obtížnost určení není vyžadováno.
Průvodce studiem je jedním z klíčových předpokladů vzniku kvalitního vzdělávacího materiálu. Je virtuální osobou, která provází studenty vzdělávacím obsahem podobně, jako vyučující na přednáškách. Lze jej přidat do kterékoliv části stromové struktury opory (Vzdělávací objekt, Téma, Tematický blok).
Vzdělávací objekt je prvek stromové struktury opory, tzn. odkazuje na další stránku se vzdělávacím obsahem (pro představu jej lze přirovnat ke kapitole v knize). Objemem by měl odpovídat obsahu jedné přednášky. Vzdělávací objekty je možné sdružovat do Témat či Tematických bloků a vytvářet tak hlubší tematické stromové struktury pro snazší chápání problematiky.
Studijní text je textová část vzdělávacího obsahu (samozřejmě může být i s obrázky). Lze jej přidat do kterékoliv části stromové struktury opory, ale většinou se vkládá do strukturálně nižší úrovně opory (např. vzdělávacího objektu).
Užití příkladu usnadňuje reálnější představy o prezentovaných teoriích v praxi. Lze jej přidat do kterékoliv části stromové struktury opory.
Úkol k zamyšlení je autoevaluační aktivizační prvek v opoře, který podněcuje samostatné úvahy studenta v rámci příslušné problematiky. Lze jej přidat do kterékoliv části stromové struktury opory.
Multimediální prvky doplňují vzdělávací obsah o obrazové či zvukové záznamy. Lze je přidat do kterékoliv části stromové struktury opory.
Úkoly jsou evaluační prvky ke zjištění úrovně znalostí studujících, případně k jejich aktivizaci (krátký úkol je určen pro jednoduchou odpověď studenta, dlouhý pro odpověď s přiloženým souborem). Lze je přidat do kterékoliv části stromové struktury opory.
Test je autoevaluační (cvičný) či evaluační (bodovaný) ověřovací prvek, který informuje o úrovni získaných znalostí. Lze je přidat do kterékoliv části stromové struktury opory.
Do opory lze vložit další soubory ke stažení (prezentace, pdf soubory apod.). Lze je přidat do kterékoliv části stromové struktury opory.
Moodle je vyvíjen komunitou programátorů a patří mezi nejrozšířenější LMS. Nově vytvořená opora (kurz) po vytvoření v tomto systému obsahuje část Oznámení a je zde několik prázdných témat pro naplnění obsahem (návody na práci v LMS zde). Je možné libovolně vytvářet strukturu, ale doporučujeme přiměřeně použít níže uvedené prvky.
Zvolte prosím zobrazení:
- Úvod
Úvod
-
- Základní informace
Základní informace ?
-
Úvod ?
Tato část dává autorovi opory (kurzu) prostor k přivítání studujících, stručnému seznámení s předmětem studia a s jeho průběhem. Součástí je také informace o opoře (k čemu slouží). Jde o úvodního "Průvodce studiem" (viz níže).
Cíle ?
Zde autor zformuluje obecné cíle pro studující (konkrétnější cíle lze uvést v dílčích částech vzdělávacího obsahu).
Požadavky k absolvování ?
Autor zde představí požadavky nezbytné k absolvování předmětu nebo jeho části (např. seminární práce, splnění testu apod.).
-
- Téma A
Tematické oblasti
V případě jednoduché opory (zpravidla menší rozsah) je dostačující použít jedno téma se vzdělávacím obsahem (např. "Tematické oblasti"), u složitější náplně předmětu je možné přidáním dalších témat strukturu opory rozšiřovat.
Tematické oblasti ?
-
Průvodce studiem ?
Průvodce studiem je virtuální osobou, která provází studenty vzdělávacím obsahem podobně, jako vyučující na přednáškách. Jeho prostřednictvím lze upozorňovat na vazby a návaznosti vzdělávacího obsahu, či směrovat studující na zdroje související s tématem.
Tento prvek lze použít pro základní členění vzdělávacího obsahu (např. může obsahovat náplň jedné přednášky či obsah jedné tematické oblasti). Po kliku na název se zobrazí nová stránka s příslušným obsahem.
Součástí mohou být:
Úvod
Tato část dává autorovi prostor k seznámení studujících s předmětem studia aktuální části opory (kurzu). Jde o úvodního "Průvodce studiem" v aktuální části.
Cíle
Zde autor zformuluje konkrétnější cíle s ohledem na aktuální část opory (kurzu).
Klíčové pojmy
Autor uvede důležité pojmy, které slouží studujícím jako orientační body ve studované oblasti.
Průvodce studiem
Jde o průvodce v aktuální části vzdělávacího obsahu.
Studijní texty
Studijní text je textová část vzdělávacího obsahu.
Příklady
Užití příkladu usnadňuje reálnější představy o prezentovaných teoriích v praxi.
Otázky k zamyšlení
Otázka k zamyšlení je autoevaluační aktivizační prvek v opoře, který podněcuje samostatné úvahy studenta v rámci příslušné problematiky.
Obrázky a multimédia
Multimediální prvky doplňují vzdělávací obsah o obrazové či zvukové záznamy.
Shrnutí
Autor shrne hlavní myšlenky aktuální části vzdělávacího obsahu.
Literatura
Zde má být uveden seznam použité, povinné či doporučené literatury a zdrojů v aktuální části opory (kurzu).
Sbalit obsah
Úkoly jsou evaluační prvky ke zjištění úrovně znalostí studujících, případně k jejich aktivizaci.
Testy jsou evaluační prvky, které informují o úrovni získaných znalostí.
Do opory (kurzu) lze vložit další soubory ke stažení (prezentace, pdf soubory apod.).
-
- Závěr