Doporučený obsah opory
Vážení autoři opor, dovolujeme si Vám nabídnout několik informací pro metodickou oblast tvorby distančních studijních opor (DSO). Základním metodickým doporučením tvorby DSO pro kombinovanou formu studia je vytvoření vhodné struktury obsahující kromě vzdělávacího obsahu i rady a instrukce k úspěšnému zvládnutí předmětu. Opora by měla být zejména průvodcem studenta po předmětu.
Některé LMS (Learning Management System) mají k dispozici nástroje zajišťující pomoc při tvorbě struktury DSO, v jiných nemá tvorba struktury přesnější pravidla. Pro snadnější představu je níže zobrazeno možné využití základních strukturálních prvků vzdělávacího obsahu v centrálně podporovaném LMS MOODLE.
Pro případnou pomoc a konzultace při tvorbě opor nás prosím kontaktujte.
LMS MOODLE
Moodle je vyvíjen komunitou programátorů a patří mezi nejrozšířenější LMS. Nově vytvořená opora (kurz) po vytvoření v tomto systému obsahuje část Oznámení a je zde několik prázdných sekcí (témat) pro naplnění obsahem (návody na práci v LMS zde). Je možné libovolně vytvářet strukturu, ale doporučujeme přiměřeně použít níže uvedené prvky.
Zvolte prosím zobrazení:
- Úvod
- Základní informace
Základní informace ?
-
Úvod ?
Tato část dává autorovi opory (kurzu) prostor k přivítání studujících, stručnému seznámení s předmětem studia a s jeho průběhem. Součástí je také informace o opoře (k čemu slouží). Jde o úvodního "Průvodce studenta předmětem" (viz níže).
Cíle ?
Zde autor zformuluje obecné cíle pro studující (konkrétnější cíle lze uvést v dílčích částech vzdělávacího obsahu).
Požadavky k absolvování ?
Autor zde představí požadavky nezbytné k absolvování předmětu nebo jeho části (např. seminární práce, splnění testu apod.).
-
- Téma A
Tematické oblasti
V případě jednoduché opory (zpravidla menší rozsah) je dostačující použít jedno téma se vzdělávacím obsahem (např. "Tematické oblasti"), u složitější náplně předmětu je možné přidáním dalších témat strukturu opory rozšiřovat.
Tematické oblasti ?
-
Průvodce studenta předmětem ?
Průvodce studenta předmětem je virtuální osobou, která provází studenty vzdělávacím obsahem podobně, jako vyučující na přednáškách. Jeho prostřednictvím lze upozorňovat na vazby a návaznosti vzdělávacího obsahu, či směrovat studující na zdroje související s tématem.
Tento prvek lze použít pro základní členění vzdělávacího obsahu (např. může obsahovat náplň jedné přednášky či obsah jedné tematické oblasti). Po kliku na název se zobrazí nová stránka s příslušným obsahem.
Součástí mohou být:
Úvod
Tato část dává autorovi prostor k seznámení studujících s předmětem studia aktuální části opory (kurzu). Jde o úvodního "Průvodce studenta předmětem" v aktuální části.
Cíle
Zde autor zformuluje konkrétnější cíle s ohledem na aktuální část opory (kurzu).
Klíčové pojmy
Autor uvede důležité pojmy, které slouží studujícím jako orientační body ve studované oblasti.
Průvodce studenta předmětem
Jde o průvodce v aktuální části vzdělávacího obsahu.
Studijní texty
Studijní text je textová část vzdělávacího obsahu.
Příklady
Užití příkladu usnadňuje reálnější představy o prezentovaných teoriích v praxi.
Otázky k zamyšlení
Otázka k zamyšlení je autoevaluační aktivizační prvek v opoře, který podněcuje samostatné úvahy studenta v rámci příslušné problematiky.
Obrázky a multimédia
Multimediální prvky doplňují vzdělávací obsah o obrazové či zvukové záznamy.
Shrnutí
Autor shrne hlavní myšlenky aktuální části vzdělávacího obsahu.
Literatura
Zde má být uveden seznam použité, povinné či doporučené literatury a zdrojů v aktuální části opory (kurzu).
Sbalit obsah
Úkoly jsou evaluační prvky ke zjištění úrovně znalostí studujících, případně k jejich aktivizaci.
Testy jsou evaluační prvky, které informují o úrovni získaných znalostí.
Do opory (kurzu) lze vložit další soubory ke stažení (prezentace, pdf soubory apod.).
-
- Závěr